De wondere wereld van gedrag

De periode van goede voornemens is weer aangebroken. Minder drinken, minder roken, minder snoepen... noem maar op. Hoe goed onze bedoelingen ook zijn, het lukt slechts 8% van ons om goede voornemens waar te maken. Waarom? Omdat wij mensen toch iets minder rationeel zijn dan we denken.

Breingeheimen

Ons brein heeft veel geheimen voor ons. Collega Lotte ontrafelt een aantal. Zij rondde onlangs de opleiding gedragsverandering bij Duwtje af. Op basis van psychologische inzichten hanteert ze een werkwijze om gedragsveranderingstechieken toe te passen in de praktijk. Want, met de wetenschap dat maar liefst 95% van ons gedrag onbewust wordt gestuurd, ga je toch anders kijken naar het communicatievak. Denken we als communicatieprofessionals niet iets te vaak dat de juiste kennis leidt tot gewenst gedrag of dat bewustwording het halve werk is?

 

Kleine stappen, groot plezier

Even terug naar de goede voornemens: we weten allemaal dat roken en drinken ongezond is en sporten en minder snoepen juist gezond. We hebben dus de juiste kennis, zijn ons bewust van de gevolgen en toch lijkt het maar niet te lukken. Ons rationele brein kan maar zoveel aan, dus soms is het slim om het onbewuste gedeelte van onze hersenen te benaderen. Dit kan al in kleine dingen zitten. Wil je bijvoorbeeld afvallen? Zet niet te grote stappen en maak je acties concreet. Als je begint met een tussendoortje vervangen voor een stuk fruit, ben je al goed bezig. Doordat dit kleine stapje lukt, beloont jouw brein je waarschijnlijk met extra motivatie om door te gaan.

Abstracte doelen? Weg ermee!

Wat voor afvallen geldt, geldt ook voor andere gedragsvraagstukken. Heb je bijvoorbeeld als beleidsdoel dat kinderen gezonder gaan leven? Voordat je successen kunt boeken, moet je dit concreet maken. Zorg ervoor dat je als het ware een foto van het doelgedrag kunt schieten. Bijvoorbeeld: kinderen drinken water op school. Hier kun je zo een beeld bij vormen: concreet én meetbaar. Toch voelt het misschien wat onnatuurlijk om kleine stappen te zetten. We zijn vaak geneigd om vrij abstracte doelen te stellen. Kinderen die water drinken, klinkt misschien iets minder ambitieus dan een gezonde levensstijl, maar het is wel haalbaar!


Een goed begin is het halve werk

Een duik in de wereld van gedrag heeft veel inzichten opgeleverd. De grootste les? Je kunt nog zoveel kennis hebben, gedragsverandering is geen trucje dat je kunt uitrollen. Het vraagt om goede voorbereiding: onderzoek doen, exploreren en analyseren. Pas als je het vraagstuk, de doelgroep en alles eromheen goed in beeld hebt, kun je aan de juiste knoppen gaan draaien. Zo kun je je communicatie inrichten op basis van gedragstechnieken en effectieve stappen maken. Werken met gedragsinzichten geeft een andere kijk op het commmunicatievak en smaakt alleen maar naar meer!