Waarom luisteren goud waard is

Met maar liefst 30 paar gespitste oren stond de Vonc-Vaksessie op 23 mei letterlijk in het teken van luisteren. In drie verschillende workshops namen we onze opdrachtgevers mee in de wereld van luisteren. Want, hoe beter je dit doet, hoe dichter je bij je doelgroep komt en hoe gerichter je kunt communiceren. We houden deze kennis niet graag binnen onze kantoormuren. Dus, voor wie er niet bij was en meer wil weten over luisteren, geven we je hieronder de highlights.

Lef om te luisteren
Luisteren naar je doelgroep en data verzamelen. Doen we dat voldoende als communicatieprofessional? Of laten we ons nog te veel leiden door de waan van de dag, aannames en eigen perspectief? Door lef te hebben om te luisteren, kun je het communicatievak naar een hoger niveau tillen. Want je schiet alleen raak als je weet waar je moet raken. Een simpele eye-opener of beter gezegd ear-opener: data verzamelen hoeft niet altijd groots en ingewikkeld te zijn. Een simpel keukentafelgesprek, je doelgroep laten tekenen of de straat op gaan, kunnen al belangrijke bronnen van data zijn.

Je kunt groot en klein luisteren… als je maar luistert.

Bouwen aan vertrouwen 
Meten is weten, dat is geen nieuws. Als we het over reputatie hebben, gebruiken we vaak het gezegde: het komt te voet en gaat te paard. Daarom is het niet alleen belangrijk om vooraf te luisteren, ook onderweg kun je dingen tegenkomen die invloed hebben op het vertrouwen in jouw organisatie. Dit kunnen bijvoorbeeld maatschappelijke issues zijn waar je niet op kunt sturen. Waar je wél op kunt sturen, is hoe je hierop reageert. Door regelmatig te monitoren weet je hoe stakeholders jouw organisatie vertrouwen. Hierop kun je jouw communicatie inzet aanpassen, maar alleen waar nodig. Want soms denk je dat actuele ontwikkelingen impact hebben op jouw reputatie, terwijl er in de praktijk niets aan de hand is. Luisteren kan dus heel veel zeggen!

Raak schieten met het mentality-model
Gegevens als opleiding, leeftijd, geslacht en woonplaats bepalen steeds minder hoe mensen in het leven staan. Wat drijft mensen nu echt? Het mentality-model gaat over de belevingswereld van mensen. Welke waarden vinden ze belangrijk? Het geeft je inzicht in bepaalde type mensen en hiermee handige handvatten voor je communicatie. Welke tone of voice gebruik je bijvoorbeeld of welke beelden, kleuren en associaties? De acht mentality milieus laat je anders kijken naar je doelgroep.

Dit is natuurlijk nog maar een topje van de ijsberg als je het over luisteren hebt. Vonc duikt steeds dieper deze wereld in om nog meer impact te kunnen maken met communicatie. Wil je met ons mee duiken? Kom dan gerust een keer langs. We luisteren graag naar jouw verhaal.