‘Een goed interview valt en staat met de voorbereiding’
De rol van een woordvoerder is essentieel, zeker in tijden van crisis. Je bent de spil tussen de organisatie en de buitenwacht met als doel het beschermen van de reputatie van de organisatie. Wat zeg je wel en wat zeg je niet? Welke issues spelen er? Wie heeft welk belang? Wat gebeurt er online en is het politiek gevoelig? Voor de camera of live op de radio heb je maar één kans. En zonder een goede voorbereiding kan het dan flink mis gaan.
‘Zet op tijd een punt’
Onlangs coachte onze collega AnneMarieke een woordvoerder van een zorgorganisatie, nog niet superbedreven in het vak. Door samen het afgegeven interview terug te luisteren en feedback te geven, werd het een leerzame ervaring met tips voor de volgende keer. Opvallend was de behoefte om door te praten als er niet snel genoeg een nieuwe vraag kwam. Herkenbaar; maar het is zaak om vooral je voorbereide boodschap kort en duidelijk te vertellen. Zet dus op tijd een punt!
Een paar tips:
Je kunt AnneMarieke bereiken via: 06 53 23 85 23.