“Als ik de baas was, dan bouwde ik een skatepark!”, klinkt het door het dorpshuis van Wieringerwaard. Overal liggen cirkels op de grond, met daarop een thema. Bijvoorbeeld ‘wonen’, ‘werken’ of ‘vrije tijd’. Jongeren mogen op een cirkel gaan staan en hun wensen noemen op dit thema. Een skatepark dus, bijvoorbeeld. In de hoek staan pizza’s te dampen. We zijn hier namelijk bij de ‘pizzapraat’; de gemeente trakteert. Uitkomst van de avond? Een mooie lijst met concrete ideeën voor de dorpsagenda.
Naast de pizzapraat waren er een tekenwedstrijd voor kinderen en een enquête voor volwassen. Iedere doelgroep een eigen aanpak dus. Hoe kwamen we hierbij?
We gebruikten de Relevant Gesprek-methode. Dat betekent: eerst goed nadenken over waarom je met inwoners in gesprek wilt, waarover dat gesprek moet gaan, wie je erbij nodig hebt, en namens wie en hoe je het gesprek voert.
Inwoners weten zelf het beste de antwoorden op deze vragen. Daarom verzamelden we een groep dorpsvertegenwoordigers en gingen we met deze groep op zoek naar de antwoorden. Zo ontstonden de plannen voor de pizzapraat, tekenwedstrijd en enquête.
Alle gesprekken en inzendingen leverden een mooie lijst met concrete ideeën op. Het skatepark natuurlijk. Maar ook bijvoorbeeld het plaatsen van een picknicktafel. En het weghalen van groen rondom een bushalte voor een veiliger gevoel.
Tijdens een inwonersbijeenkomst legden we die ideeën weer voor:
- Is dit haalbaar?
- Past het op korte of lange termijn?
- En: wie wil zich hier actief voor inzetten?
Daarmee was alle informatie compleet; we konden aan de slag met de dorpsagenda's. We maakten hiervoor een aansprekende, interactieve pdf.
Nu de dorpsagenda's klaar zijn, zijn de gemeente en inwoners aan zet om de plannen uit te voeren. Dat gaat ongetwijfeld lukken; zowel inwoners als gemeente zijn gemotiveerd om aan de slag te gaan. En dat skatepark? Dat komt er vast!