Parkeerstrategie Zwolle

Concept - content - creatie

Als hoofdstad van de provincie Overijssel is Zwolle een magneet voor bewoners, bezoekers en ondernemers. De groeiende populariteit van de stad brengt echter ook uitdagingen met zich mee. 

Wat vroeg gemeente Zwolle ons?

De gemeente Zwolle kwam hiervoor bij Vonc terecht met de volgende vraag: hoe kunnen we als gemeente ervoor zorgen dat mensen begrijpen waarom we onze parkeerstrategie vernieuwen en hoe kunnen we ze betrekken bij het proces? Hieronder lees je meer over hoe we deze vraag hebben opgepakt.

Zwolle: een bruisende en gastvrije stad waar iedereen  welkom is. Het is een fijne, compacte stad; er is veel  te doen en alles is dichtbij. Een plek waar jong en oud plezierig kunnen wonen, waar steeds meer bezoekers  het prachtige centrum en de omgeving eromheen weten  te vinden en een plek waar ondernemers oneindige  kansen zien. Om dat mede te bereiken wil de gemeente Zwolle de parkeerstrategie herzien.

Hoe hebben we het aangepakt?

We zijn begonnen met het schrijven van een narratief om het waarom en wat op te schrijven, zodat iedereen binnen de gemeente hetzelfde verhaal vertelt. Daarin hebben we gekozen om het ‘waarom, het hogere doel’ van een ander parkeerbeleid goed te omschrijven. Dit eenduidige verhaal zorgde ervoor dat er vanuit de gemeente één boodschap naar buiten werd gebracht. In plaats van alleen uitleggen wát er gaat gebeuren, hebben we in het narratief de focus verlegd naar wáárom het parkeerbeleid veranderd.

Veel uitgangspunten die in de parkeerstrategie een plek kregen waren door de raad al vastgesteld in eerdere visies. Daarom kozen we ervoor om deze voor te leggen aan inwoners en bezoekers van Zwolle en hun te vragen naar de kansen die ze daarmee zagen en hun zorgen te geven. Via zowel fysieke gesprekken als enquêtes. Hieruit bleek dat de ondervraagden en betrokken behoefte hadden aan meer concrete informatie. De tips en ideeën die via deze enquêtes binnen kwamen hebben we (waar mogelijk) geïnteregreerd in het nieuwe parkeerbeleid. Deze hebben we in het participatiejournaal omschreven en, samen met de parkeerstrategie, aangeboden aan de gemeenteraad. 

Het idee

In de communicatie hebben we de focus gelegd op het ‘waarom’ de nieuwe parkeerstrategie belangrijk is voor inwoners, bezoekers en ondernemers. De boodschap die we naar buiten hebben gebracht was als volgt:

Zwolle beweegt mee op de ontwikkelingen in de stad 
Zwolle: een bruisende, bereikbare en gastvrije stad waar iedereen welkom is. Dit willen we graag zo houden… want onze stad is in beweging. In vergelijking met zestig jaar geleden is het aantal inwoners van Zwolle verdubbeld en er zijn maar liefst twintig keer zoveel auto’s bij gekomen. Tegelijkertijd stijgt de vraag naar meer woningen, verandert het klimaat en krijgt de stad meer bezoekers.  

Dit vraagt om keuzes maken en een andere manier van bewegen. Een manier waarbij groen, lopen en fietsen meer aandacht krijgen en auto’s minder vanzelfsprekend worden. Dat betekent ook dat we met een andere blik naar parkeren moeten kijken. Denk aan de invoering van betaald parkeren en parkeervergunningen.
 
Samen meebewegen 
We willen met mobiliteit verbinding en groei mogelijk maken. Groei in de breedste zin van het woord. Mobiliteit zorgt er onder andere voor dat mensen kunnen komen waar ze willen en dat iedereen kan meedoen in de maatschappij. Daarom maken we meer ruimte voor nieuwbouw, groen en verschillende vervoersvormen. Samen met inwoners, ondernemers, bezoekers en andere betrokkenen kunnen we ervoor zorgen dat Zwolle die bruisende en gastvrije stad blijft waar iedereen welkom is. Samen maken we de stad sterker. Dat hebben we namelijk al eerder gedaan. Bijvoorbeeld in de wijk Assendorp, waar inwoners en ondernemers graag meer groen en minder auto’s wilden zien. 

Om nog meer gezamenlijke successen te behalen, hebben we oog voor jou. Soms moeten we met z’n allen moeilijke keuzes maken die niet voor iedereen leuk zijn. Daarom vinden we het belangrijk om te weten wat jouw zorgen zijn, maar ook welke kansen jij ziet.

Met fysieke gesprekken in de stad en digitale vragenlijsten horen we graag welke ideeën er leven rondom de thema’s parkeren, deelmobiliteit, verkeersveiligheid, zero-emissie en mobiliteitshubs.

Deze ideeën namen we mee om de contouren van de deelplannen verder te schetsen. Tijdens de uitwerking maken we een verdiepingsslag. Van het Stadshart en de Spoorzone tot het buitengebied: we gaan de wijken in om met zoveel mogelijk betrokkenen te praten. Welke kansen zien jij en je buurtgenoten voor de openbare ruimte? Welke alternatieven zien jullie voor privé-parkeren? Waar moeten we als gemeente rekening mee houden? Alle ideeën nemen we mee in overweging en we maken openbaar waarom we bepaalde keuzes wel of niet maken. Of je nu bewoner, bezoeker of ondernemer bent: we hebben oog voor iedereen. Op deze manier blijft er in Zwolle voor ieder wat wils, nu én in de toekomst.

Door middel van dit verhaal hebben we inwoners, ondernemers, bezoekers en andere betrokkenen niet alleen geïnformeerd, maar ook gevraagd om mee te denken over de parkeerstrategie. Uiteindelijk hebben we meer dan 4.000 reacties ontvangen op de enquête. Op basis hiervan hebben we een landingspagina en online campagne ontwikkeld. 

Landingspagina en online campagne

Op de website van de gemeente Zwolle hebben we een speciale landingspagina ingericht om de boodschap rondom de parkeerstrategie te vertellen. Ook hebben we een online campagne opgezet om mensen te stimuleren om mee te denken over de parkeerstrategie. Deze online campagne bestond uit de inzet van video, afbeeldingen en banners op verschillende platforms, waaronder Facebook, Instagram, Snapchat en online nieuwsmedia. 

En hier zijn we trots op!

We zijn er trots op dat, ondanks de minimale mogelijkheden, inwoners, ondernemers en bezoekers toch hebben kunnen meedenken over de parkeerstrategie. We hebben de doelgroep goed kunnen breiken en kregen meer dan 4.000 reacties op de enquête binnen. 

"De focus van de campagne lag vooral op online middelen. Daardoor konden we gericht sturen en tijdens de campagneperiode bijstellen. Hierdoor zagen we dat Zwollenaren uit alle wijken en stadsdelen volop de enquĂȘte invulden"

Marian, Vonc-collega

Wil je dat wij ook jou verder helpen?

Of nieuwsgierig geworden naar meer Vonc? Wie weet kunnen we samen een vuurtje aanwakkeren.