Al 25 jaar
Van fax naar pdf per email, van zenden naar dialoog en van pen en papier naar pixels: sinds de oprichting van Vonc is de (communicatie)wereld enorm veranderd. Des te toffer dat we dit jaar ons 25-jarig bestaan kunnen vieren! Maar hoe is Vonc ooit ontstaan, wie waren de eerste klanten en hoe regelden we alles zonder Whatsapp en supersnel internet? AnneMarieke blikt terug op de kunst van het meedoen in de afgelopen 25 jaar.
“Eind jaren ’90 ontmoette ik Edith Camerik bij een projectoverleg over de spoorverdubbeling Groningen-Leeuwarden. Een project met veel invloed op de omgeving en waar we destijds de omgeving al actief betrokken bij de plannen. Edith werd ingehuurd bij NS Railinfrabeheer (nu: ProRail), ik werkte als woordvoerder en hoofd communicatie bij NS Reizigers Noordoost.” Edith had al een eigen bedrijf, AnneMarieke droomde ervan om ook voor zichzelf te beginnen. “Ik dacht eerst nog aan een eigen kledingwinkel of reisorganisatie, maar de samenwerking met Edith smaakte naar meer.”
Vliegende start
Zo werd in 1998 Camerik Voortman opgericht. Vanuit Leeuwarden maakte het duo een vliegende start als communicatiebureau. NS werd klant, daarna volgden al snel twee nieuwe vervoerders: NoordNed (nu: Arriva) en Syntus (nu: Keolis). “Door deze opdrachtgevers hadden we veel contact met gemeenten en provincies", blikt AnneMarieke terug. “Je raadt het al: zo is het balletje gaan rollen en werd Camerik Voortman een bureau met hart voor maatschappelijke onderwerpen, van mobiliteit, wonen, zorg, natuur en water tot energie. Eigenlijk waren we toen al goed thuis om iedereen mee te laten doen. Het Friese Merenproject is ook een mooi voorbeeld, daarin waren veel stakeholders betrokken en konden bijvoorbeeld inwoners meedenken over de plannen in hun dorp of stad.