Plan van aanpak

Uitgangspunten: 

  • Middel tot doel: participatie is altijd een middel tot een doel. Geen doel op zich. 
  • Succesvol als: je scherp hebt wat je deelnemers echt kan brengen. 
  • Waarde aangeven: wat is de waarde/betekenis voor het resultaat voor de doelgroep.  

Consulteren/raadplegen en informeren: 
Het gaat in deze fase om de parkeerstrategie (waarom, uitgangspunten en maatregelen). Deze worden door de raad vastgesteld. In deze fase kan weinig tot niets aan de strategie aangepast worden. Daarom te spreken van consulteren/raadplegen en informeren (hoe zie jij?) omdat participatie niet de juiste verwachtingen geeft. Bij de parkeerstrategie leveren we de 'Opbrengst consultatie' op. 
 
Waarom gingen we in gesprek? 

  • Wensen en knelpunten per stadsdeel blootleggen t.b.v. de uitvoeringsplannen: verrijken door ideeën breed te verkennen. 
  • Inwoners, ondernemers en belangenpartijen voelen zich gehoord en betrokken: Zij kennen het grotere geheel en begrijpen dat niet ieders individuele wens meegenomen kan worden. 
  • Doelgroepen weten dat zodra de plannen richting uitvoering gaan, er met hun verder gesproken wordt over concrete uitvoering/inrichting/oplossingen. 

Met wie zijn we in gesprek gegaan?  

  • Inwoners, belangenbehartigers, ondernemers. 
  • Panelleden die aangeven hebben over het onderwerp mobiliteit mee te willen praten. 

Wat hebben we gevraagd? 

  • Welke kansen brengt het voor jouw straat/wijk? 
  • Welke zorgen heb je? 
  • Welke tips heb je voor de gemeente? 
  • Kun en wil je in de toekomst mee blijven praten over dit onderwerp? 

Planning 
De consultatie vond van eind september tot en met derde week oktober plaats. Daarna werd de opbrengst ervan, tezamen met de parkeerstrategie naar het college en vervolgens de raad gebracht.  

Aanpak 
Een eerlijk, menselijk en eenduidig verhaal naar inwoners, ondernemers en belangenbehartigers van Zwolle over de keuzes waar we voor staan om met mobiliteit (en de parkeerstrategie) bij te dragen aan een leefbare, optimaal bereikbare en groeiende stad voor de lange termijn.  

De consultatie vindt online (enquête) plaats. Voor diegene die dat niet kunnen/willen is inloopgelegenheid per stadsdeel mogelijk. Alle communicatie is gericht op het invullen van de enquête. 

Communicatiemiddelen

  • Narratief 
  • Video
  • Website als basis (www.zwolle.nl/parkereninzwolle) 
  • Online-activatiecampagne (Facebook, Instagram, Snapchat, online media) 
  • Advertentie in Swollenaer 
  • Digitale Enquête 
  • Uitnodigingen aan stakeholders

Wanneer zouden we tevreden zijn? 
Als er tussen de 500 en 750 reacties zijn binnengekomen.